Frihet

Då jag satt och läste en bok om indianer kom jag på denna nya kategori. Den kommer innehålla uttalanden av kända och okända indianer i olika positioner och från olika stammar. Kategorin kommer alltså kontinuerligt att fyllas på. Först ut är Ten Bears, en comanche hövding, konstaterande från senare delen av 1800-talet. Fritt översatt av mig:
 
"Jag föddes på prärien där vinden blåste fritt, där inget skymde solens strålar. Jag föddes där inga gränser fanns, där allt levande andades fritt. Jag känner allt vatten och all skog mellan floderna Rio Grande och Arkansas.
Jag har jagat på denna mark. Jag har levt som mina fäder före mig och precis som dem har jag levt lycklig."
 
Chomanche krigare fotograferade på oändliga vidder där solens strålar aldrig bryts. Fotot tagit 1892 av okänd fotograf.
uttalanden av indianer | |
#1 - - Anonym:

Du skriver så bra inlägg😃Ser fram emot nästa👍

Svar: Tack /Lars
oldwestriverstone.blogg.se

Upp