Western-fest

För dom som är inbitna western anhängare så finns medborgarföreningen på High Chaparral.
Den 28 juli var det dags för den stora sommarfesten där alla är tidstypiskt klädda.
 
Uppladdning inför duell.
 
Festen hölls vid River City Saloon. Det började med lite olika tävlingar, bl.a duellskytte och cowboy challenge.
 
Duellskytte.
 
Cowboy challenge, med olika delmoment, bl.a lassokastning, sätta ihop en revolver och sedan avfyra sex skott mm. Riktigt kul och publikunderhållande.
 
Denna gång fick det bli mat utan grillning - lite annorlunda - men det fungerade bra det med. Bra levande musik framfördes med bl.a musik. Bra talang hos dessa musiker. Under kvällen utsågs bäst klädda Kvinna, man, pojke och flicka. Presentkort hos Vapen och läder som pris. Mycket trevligt inslag och det om inte intresset i sig självt borde sporra till att hitta vackra, snygga, coola, tidstypiska outfits att visa upp. Höjer känslan på hela tillställningen.
 
Innan festen startade hölls ett föredrag inne på saloonen om varför western var vild. Det höll på i ca: 30 minuter och var väldigt intressant och bra framfört av Tommy Sturedahl. På kort tid fick han med många spännande och tänkvärda detaljer från utvecklingen av the old west. Bra jobbat!
 
Tommy delger av sin kunskap om "the wild west".
 
Festen var som vanligt bra planerad och genomförd. Bra musik och underhållning. Trevligt sällskap och glada deltagare. Hoppas att denna tradition håller i sig.
 
Pristagarna i bäst klädsel-utnämnandet. Priserna utdelade av Anette från vapen och läder (till höger i bild).
Ursäkta den oskarpa bilden.
 
Vad tyckte ni själva om tillställningen?
 
 
High Chaparral | | En kommentar |

Tågresor

När järnvägslinjerna var lagda över den väldiga kontinenten i väster blev resandet på en gång mycket bekvämare och smidigare. Union Pacific och Central Pacific började med passagerartrafik den 15 maj 1869. Biljettpriserna för första klass från Omaha till Sacramento var 100 dollar.
 
247 miles from Omaha.
 
För ytterliggare 4 dollar kunde man få mat ombord. Det vanliga var dock att man gick av och åt där tågen stannade. Andraklass passagerare åkte och sov i dagvagnar. Dom betalade 80 dollar för samma sträcka. Tredjeklass-passagerare, som ofta var immigranter, färdades i vagnar med smala träbänkar som stod på rad i vagnen. Dessa vagnar satt ofta ihop med godsvagnar. Detta gjorde att tågen stoppades ganska ofta för att släppa före andra högre prioriterade tåg.
 
 Lok tillverkat av  Norris-Lancaster  år 1864.
 
En tredjeklassbiljett från Omaha till Sacramento kostade 40 dollar.  med en förstaklassbiljett kunde man färdas hela sträckan på 4 dagar. En trejeklasspassagerare kunde få hålla på med sitt resande i 10 dagar för att nå samma mål.
 
Tågen korsade en förut orörd vildmark där indianerna tidigare hade varit ensamma. 
 
Idag ser resandet ut på lite annat sätt. Vad tycker ni om den tidens restider och priser?
 
 
 
 
 
 
 
Allmänt | | Kommentera |

Gator "in the Old West".

Idag är vi vana, åtminstonde om vi bor i ett samhälle, att våra gator är fina och asfalterade. "In the old west" hade man inte riktigt samma anspråk. Dom flesta gator bestod av av sand eller jord och var antingen hårda och dammiga eller också blöta, mjuka och leriga. Att hålla skorna rena och snygga var inte det lättaste.
 
Som denna tavla av Mort Kunstler, Bringing in the prisoner, visar; ganska blött och lerigt.
 
Det fanns dock en del andra underlag. I Missoula i Montana lade man tegel på gatorna. Det finns fortfarande kvar lämningar av det idag.
 
På denna tavla; Christmas Moon av John Paul Strain, ser man tegel i vänster kant av bilden. Gångområdet är beklätt med tegel.
 
I vissa samhällen utefter Gulfkusten lade man ut snäckskal som underlag. I Texas lade man ut ett visst träslag som beläggning på gatorna. Nackdelen med det var att trä har förmågan att suga åt sig fukt i alla former, så när olika djur, mest hästar, gjorde sina behov så blev det inte så bra i längden. 
 
Hade man dessutom fina kläder som man var rädd om så var det bra om underlaget inte ställde till med onödigt problem.

Med tanke på det som jag konstaterat ovan så kanske asfalt inte är så dumt i alla fall? Eller vad tycker ni!
 
 
 
 
Allmänt | | Kommentera |
Upp