Tomahawk

Förra året köpte jag en replika av en cermoniyxa, en så kallad tomahawk. Jag köpte den under "trapper rendez vous meet" dagarna på High Chaparral. Den är gjord efter autentisk förlaga.
Nu tänkte jag att jag skulle få till någon form av arrangemang med denna yxa.
Yxan är av den typ som är gjord med rökfunktion, det är hål i hela skaftet och yxhuvudets baksida är en pipa.
 
Innan européerna kom till nordamerika hade indianerna redan yxor. Eftersom tillverkningen av järnföremål inte var känd så hade dom yxhuvuden utav sten.
Sedan införde den vite mannen den typ av yxa som sedan tog överhand hos indianerna. Yxor användes vid byteshandel m.m. Vid cermonier blev rökyxan ofta använd, den syboliserade då fred genom gemensamt rökande.
 
Jag hoppas att jag har hela arrangemanget klart inom 10 dagar. Jag återkommer då med en bild och hur jag har gjort.
Inredning, Native americans | |
Upp