Display-skåp

Inredning är ju något som är modernt. Man ser det i tidningar och det går program i stort sett på alla kanaler om olika inredningsstilar m.m.
Tycker man nu om western så går det naturligtvis att inreda från golv till tak i detta ämne. (Följ gärna saloonbygget under fliken saloonen). Man kan göra genuina golv, tapetsera med tidstypiska tapeter, möblera med passande möbler och så vidare. Man kan också inreda med mindre detaljer som lyfter fram "the old west".
 I mitt första inlägg om inredning tänkte jag visa hur jag byggde och inredde ett displayskåp på aktuellt tema.
Först försökte jag bestämma mig för vad jag ville visa i mitt skåp. Det dök upp massor av olika teman, men till slut så bestämde jag mig för att göra ett tema på Wild Bill Hickok. (Det kommer ett inlägg längre fram som behandlar denne intressanta man).
Vad skulle jag då ha i detta skåp. Det första jag köpte in var en replika av hans vapen. Det fick jag tag på i England. På dom flesta ställena var dom slutsålda men efter mycket letande hittade jag ett.
Så här ser det mycket eleganta vapnet ut. Hickok hade två sådana här.
Jag läste på om Hickok och kunde då plocka ut en del detaljer som skulle kunna passa. Då han hade varit sheriff i Abeline så införskaffade jag en sheriffstjärna, en kopia av den riktiga, från Abeline. Fem spelkort passar ju naturligtvis också bra in och varför då inte förevisa "död mans hand".
Och när man ändå är inne på kortspel så passar det förstås bra med några spelmarker från Deadwood.
Patroner förbrukade han också några stycken - så då fick det bli några sådana också.
Då han hade lite anknytning till Deadwood så letade jag fram några autentiska bilder på staden.
Denna bild som visar huvudgatan i Deadwood lade jag in med deckopageteknik efter att jag hade bränt av kanterna för att få en mer historisk och genuin känsla i arrangemanget.
Även en inramad bild på huvudpersonen ifråga måste också finnas med. Även några gamla mynt från tiden som jag köpte på ebay kom väl till pass.
 
Nu när jag hade alla saker så byggde jag ett skåp i trä med måtten 30 cm x 60 cm  x 10 cm. Jag satte ihop en ram av tavelram där jag fäste glaset. Jag betsade sedan allt i brunt - som ger en bättre känsla, tycker jag, än träfärgat.
Jag fäste luckan med gångjärn i ovankant och ett bygellås på undersidan. Enkelt att öppna och stänga!
Därefter inredde jag skåpet. Jag flyttade runt sakerna några gånger tills dess att jag hittade en, som jag tycker, bra lösning.
Så blev skåpet då allt hade kommit på plats. En inramad bit westernhistoria, som är lätt att ta del av.
Inredning | |
Upp