Lite detaljer

Saloonen håller på att inredas lite vartefter som jag finner bra och lämpliga saker att placera in på olika ställen.
Jag har satt upp lite hyllor vid baren samt på en del ställen utefter väggarna.
Man vill ju försöka få till en genuin men mysig stämning med så autentiska saker och bilder som möjligt.
Ovanför soffgruppen har jag placerat en tavla, vars bild är från filmen Sheriffen (High Noon) från 1952. Bilden föreställer förstås huvudrollsinnehavaren som spelades av Gary Cooper. Recension på filmen kommer.
Bilden köpte jag på www.allposters.se. Dom har stort utbud av mycket olika bilder. Inte billigt men bra kvalitet.
Till vänster om bilden sitter ett älghorn samt en bild i nytryck från 1800-talet föreställandes en familj med nybyggare. Den köpte jag på ebay.uk genom en engelsk säljare.
En ram i 1800-talsstil fick sedan rama in bilden.
Till höger om tavlan sitter ett prydnadsskåp, vilket jag har byggt själv. Det innehåller olika revolvrar från western-perioden. Kommer senare en mer noggran redovisning på dessa.
Till höger om den stora barspegeln har jag satt upp en Mahognyhylla.
Hyllan har jag sedan dekorerat med från höger räknat: En mugg med bild på George Custer, därefter en utsnidad indianfigur vilken är köpt i USA, bakom den står en whiskeyflaska i lergods med en mycket tjusig indian i relief, även den köpt i USA.  I hörnet tronar ett kort på självaste Zeb från tv-serien familjen Macahan. Detta kort fick jag från skådespelaren själv, James Arness. Han har signerat kortet åt mig.
 
Precis när man har kommit in genom saloondörrarna in i saloonen så har jag satt upp denna whiskeyreklam skylt. Snakebite säger förstås en del om karaktären på denna ädla dryck
Denna skylt, gjord av plåt, har jag också köpt på ebay.uk. Finns förstås många att skicka efter från USA också men då tillkommer skatt när man får hit sina varor. Så det är smidigare både prismässigt och postmässigt att beställa från UK baserade säljare.
Fler inredningsdetaljer kommer. Finns som sagt en hel saloon full av dom.
Saloonen | |
Upp