Dom amerikanska vidderna 1

Vill man uppleva dom amerikanska vidderna och känna amerikansk äkta westernkänsla kan man åka den väg som jag åkte för ett par år sedan. Jag startade min västliga fär från staden Laramie, som jag har berättat om i ett tidigare inlägg. 
Hotellet vi bodde på innan färden väster ut. Mycket bra hotell.
 
Jag följde vägen I80 som är stor och lättkörd. Scenerierna är storslagna och man ser miltals utöver öppna landskap. Efter ett antal mil så kommer man fram till Fort Steel eller Fort Fred Steel som det står på info-skylten.
Detta ligger precis öster om samhället Rawlins.
 
 
Fortet byggdes mitt ute på högplatån till skydd för dom som färdades väster ut mot Oregon.
 
När jag kom in till Rawlins fick man känslan av en kvarglömd stad från westerntiden. En huvudgata med några tvärgator. 
 
Rawlins har troligen passerat sin storhetstid. Wessternkänslan är dock påtaglig.
 
Efter ett stopp på någon timme så fortsatte jag färden mot Rock Springs. Utefter vägen finns fint i ordningställda rastplatser. Det finns en hel del antiloper - gaffelhornsantiloper eller Pronghorns som dom heter på engelska - utefter vägen.
 
Gaffelhornsantiloper fotade från bilen.
 
Avstånden är stora och vägen är tämligen rakt dragen. Man kan tänka sig hur det var att komma här med hästdragen vagn. Man såg miltals till nästa riktmärke och det tog timtals att ta sig dit fast man hela tiden såg riktmärket.
 
Tur att det finns fina rastplatser där dagens moderna "vagnar" kan stanna. Rastplatserna är skyltade i god tid så man inte ska missa avfarten.
När man närmar sig Rock Springs så förändrar sig landskapet. Det blir mer och mer kuperat.
 
Hade det varit på t.ex 1860-talet så hade det nu blivit betydligt svårare att ta sig fram. med bilen går det dock lika smidigt som förut vägen har bara blivit lite kuvigare.
 
Fortsättningen på resan från Laramie till Salt Lake City kommer i nästa inlägg.......
 
 
 
Allmänt | |
Upp