Dom amerikanska vidderna 2

Nu har jag färdats från Laramie och kommit fram till Rock Springs där jag spenderade två nätter. Rock Springs är en gammal gruvstad där man bröt mycket kol.
 
Välkomstskylten har hängt med "några" år.
 
Då jag hade en heldag i området så bestämde jag mig för att åka söder ut från Rock Springs och ner mot Green River som är en flod med mycket vildmark runt.
 
Floden skär genom högplatån.
 
En av bifloderna till Green River. Som hämtat från en westernfilm tycker jag.
 
I området stötte vi på ett gäng åsnehjortar - Muledeer - som snabbt försvann iväg.
 
Trots att träd knappt existerar så finns det ett rikt djurliv, t.om björn.  Efter många mils färd och härliga upplevelser i ett naturskönt område så var jag tillbaka i Rock Springs för en sista natt. Hann dock med en promenad på huvudgatan.
 
En gatubild från Rock Springs.
 
Nu fortsatte färden väster ut mot Salt Lake City. Vartefter så skiftade naturen karaktär. Det blev mer berg i röda toner och landskapet blev mer kuperat.
 
Riktigt vackra klippformationer.
 
När jag närmade mig Salt Lake City så lämnade man högplatån. Det blev en ganska lång och stundvis brant åkning neråt mot staden som många på 1800-talet hade som mål. Den tur jag gjorde mellan Laramie och Salt Lake City var på ca: 80 mil, inkluderat avstickare. Kör man bara rakt på så är det ca: 63 mil. Vilket man nu lätt gör på en dag. Men med vagn så var det ett stort projekt som tog veckovis av tid.
 
Stadssiluetten som den ser ut idag när man kommer ner från högplatån. På 1800-talet såg det helt annorlunda ut.
 
 
Allmänt, Resmål | Green River, Laramie | |
Upp