Butcher´s crossing

Det finns massor av olika böcker och det är inte svårt att hitta literatur inom westernområdet. Men allt som skrivs är inte bra. När jag gick in på en bokaffär vid Stureplan i Stockholm så fångade mitt öga ett bokomslag som såg intressant ut. På omslaget var det en bisonoxe som stod lojt i ett snöfall. Jag tog upp boken och läste vad den handlade om. Döm om min förvåning när jag såg att det handlade om westernperioden.
Jag lade boknamnet på minnet och kollade upp Bokus och Adlibris. Båda ställena hade den och till ett helt annat pris än det som jag först såg i Stockholm. Beställning gjordes och efter några dagar så låg boken i min brevlåda.
Jag läste namnet på bokens omslag:
Butcher´s Crossing.
Boken är skriven av John Williams som föddes i Texas. Han levde mellan 1922 och 1994. Den aktuella boken skrev han 1960 men det dröjde några år innan den gavs ut på svenska.
Boken handlar om en ung man som bor i Boston. Han heter Will Andrews. Han har det väl omhändertaget men när han får möjligheten vill han väster ut i landet och uppleva äventyr och nybyggarliv.
Han beger sig till en liten håla som heter Butchers Crossing. Detta lilla samhälle som i stort sett består av en gata ligger i Kansas. Berättelsen utspelar sig i början av 1870-talet.
Som synes på kartan så ligger Kansas nästan i mitten av USA. Vid denna tid så var området fortfande vilt.
Andrews vill ut på äventyr och hör sig för om det finns någon buffeljakt som han kan delta i. Med hjälp av en skinnhandlare kommer han i kontakt med en man vid namn Miller. I och med det så startar Andrews äventyr och strapatser. På den tiden kunde man göra sig en förmögenhet om man kunde skjuta många bufflar för att ta skinnen.
Ett litet smakprov ur boken:
 
"Han gick över det nakna trägolvet fram till den väntande portieren. -Jag skulle vilja ha ett rum. Hans röst ekade ihåligt i tystnaden. Portieren sköt fram en uppslagen hotelliggare och räckte honom en gåspenna med stålspets. Han skrev sitt namn, William Andrews. Bläcket var tunt, den blå färgen blek mot det grå papperet.
-Två dollar. sa portieren och drog till sig liggaren för att en titt på namnet. -Tjugofem cent extra om ni vill ha varmvatten uppburet. Han lyfte plötsligt blicken mot Andrews. -Stannar ni länge?
-Jag vet inte säkert, sa Andrews.
 
För att vetra hur länge han stannar och vad som händer härnäst rekommenderar jag starkt att man läser denna bok. Den är otroligt välskriven och välformulerad. Den är detaljrikt skriven och man bildar sig lätt en uppfattning hur det är att vara på plats i dom händelser som beskrivs. 
Det är den tid då dom sista större bisonhjordarna strövade på prärierna.
 
Boken skildrar på ett realistiskt sätt dom umbäranden som man fick utstå på den tiden. Man får följa Andrews från att att vara lite pojkaktig till att växa in i en fullvuxen mans göranden.
Jag tyckte att boken var lättläst och det tog inte lång tid att läsa ut den, man vill hela tiden veta hur det går och vad som händer härnäst.
Skriv gärna en liten återkoppling om ni läser denna magnefika bok och berätta hur ni upplevde den.
 
 
 
Böcker | Bison, Kansas | |
Upp