The Trailsman

Vill man läsa om the old west så finns det naturligtvis en hel del literatur att ta del av. Oavsett om man vill läsa fiction eller faktaböcker så är utbudet stort. Kan man sedan tänka sig att läsa alster skrivna på engelska så finns det många hyllmetrar att ta del av.
Som första bok att skriva om så har jag valt en bok i en serie som handlar om Skye Fargo, the trailsman, en äventyrare i westerntiden. 
I just denna historia, Missouri Mastermind, så ska han infiltrera ett gäng rånare. Detta gör han på uppdrag av Pinkerton.
Böckerna är skrivna på engelska men är lättlästa. Man kan säga att i alla berättelser om Fargo så träffar han på ett antal vackra kvinnor. Författaren är inte främmande att beskriva en del "intima" möten och tankar. Böckerna har en bra westernkänsla och det finns väldigt många i serien om "the Trailsman". Dom är också författade med en hel del slang och talspråk.
Dom finns att köpa på dom stora näthandelsbolagen i Sverige.
Böcker | |
#1 - - Peråke Berglund:

Jag vet inte om det här är att svära i kyrkan, men enlig mig, så är en av de bästa böckerna i "westerngenren", Sten-Ove Bergwalls, Tillbaka till Tombstone. Storyn börjar i Los Angeles, den 2 december 1928, när en åldrande Wyatt Earp, får ett oväntat besök av en journalist.
Boken, True Grit av Charles Portis, hör också till en av mina favoriter.

Svar: Har inte läst den, men alltid intressant med Earp. True Grit har jag sett ett par filmversioner på men inte läst boken. Ska försöka göra det. Tack för bra tips.
oldwestriverstone.blogg.se

Upp